Hedendom iFokus

Hedendom

Etikettsabbater-högtider
Läst 45 ggr
NiklasTyreso
2021-09-23 01:54
0

Valborg och Ba(a)lders gravbål

Följande text skrev jag på Flashback men postar här ifall någon här känner till någon forskning som kopplat ihop majbrasor med Balders gravbål:

----++++++----

Finns det några religionshistoriker som kopplat samman den nordiska traditionella majbrasan med den fornnordiska myten om Balders dödsbål?

(Ja jag vet att man eldar vid påsk, midsommar och jul på vissa platser förr men majbrasan levde kvar starkast som tradition

Vi svenskar vet oftast inte varför vi eldar brasa på våren, dansar runt midsommarstång på sommaren eller firar jul den 24/12 innan kristendomens jul börjar.
Jag är benägen att tro att det har hedniskt ursprung.)

Balders myten har kopplats till (liknande Mellanösterns baalsmyt) naturens årstiders död och återfödelse enligt klassiska boken Nordisk Hedendom av Folke Ström.

Majbrasor eldas på våren innan trädens blad slår ut, när allt är dött i naturen. Det verkar lika dött och kört för naturen när majbrasorna brinner, som det är omöjligt för Oden att hämta tillbaka Balder från Hels dödsriket. Balder är dömd till att vara död och återuppstå efter Ragnarök när han skapar en ny värld.

Majbrasan kan tolkas vara en metafor för ragnarök, kampen mellan livets och köldens makter, men efter majbrasan/ragnarök återuppstår en ny värld, löven slår ut på träden och sommaren börjar!

Sommaren är full av ljus och liv som den Strålande Balder.

Ärligt talat, jag kan väll inte vara den första som tolkar in Balders myten på majbrasorna?

&&&&&_

När sommaren är över och höstentöven fallit, mellan alfablotet (ca tiden för modern halloween) och majbrasorna ersätts den ljusa sommarguden Balder av vinterns strålande solgud Ull som skidrar genom landet när snön gnistrar

Men när snön smält gör människor majbrasor och sedan återskapas en ny värld av grönska.