Hedendom iFokus

Hedendom

Etikettallmänt
Läst 1861 ggr
Valkyrija
0

Vad betyder Paganism för dig?

Som rubriken lyder. Vad betyder Paganism för dig och vilken roll har den i ditt liv? 🙂

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

SannaNolte
0

Vad betyder den för dig? 🙂

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

Maikailoa
0

Paganism är ett ord som jag inte använder. Men det lär betyda det samma som hedendom. En sorts ursprunglig bevarelse genom myter och sägner, som inte har påverkats av religiöst inflytande.

Valkyrija
1

#1 För mig betyder paganismen bland annat att leva  i harmoni med allt liv runt omkring(människor, djur och natur) samt att man strävar efter kunskap och visdom. Naturen har en central roll lika så gudar och gudinnor fast till olika grad 🌺 Paganismen är ju ett samlingsbegrepp för flertalet olika naturreligioner och traditioner vilket gör det svårt att säga att si och så är det men det jag skrivit är så jag ser på det och det är den rollen paganismen har i mitt liv 🌺

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.

Sommarek
0

Frihet under ansvar. En hedning tänker själv och blir inte tillsagd att hen ska göra eller vara si eller så för att någon tyckte det för tusentals år sedan. Vi lyder inte under fåniga detaljer som hur man får ha samlag eller vad man får äta, utan ser till personen som en helhet.   :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2

Ett löst samlingsbegrepp för alla religioner som inte är kristna (eller möjligen abrahamitiska).

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

tlover
1

Jag tänker på samma sätt som #5 jag har däremot inte hört just det ordet innan jag såg den här sidan. Till och med ateister skulle kunna räknas in på ett sätt, då dom ibland kallas hedning av kristna. Däremot förstår jag att det inte är vad som menas med paganism här inne.

l'm back

Ganna
0

#6 Det är dessutom hyfsat vanligt att ateister lite raljant kallar sig det (hedning).

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Valkyrija
0

Alla som kallar sig paganister/hedningar eller som är intresserade av ämnet är varmt välkomna hit men det är främst den lite mer andliga och "häxiga" delen av paganismen denna sajt riktar sig till. Alltså naturreligioner, spiritualism o.dyl 🙂

Ganna
1

#8 Det är tämligen luddigt till sin natur att använda ett paraplybegrepp. Spiritualism kan dessutom snarast sägas vara en märkligt kristen sekt i många av sina yttringar (även om de kristna säkert inte håller med ;).

Sommarek
0

#9 Så de flesta sidor här är ganska menlösa enligt dig? Politik, till exempel, är ett paraplybegrepp som sedan kan delas in i olika partier och åsikter. HBTQ likadant, liksom katter och ridsport.

tlover
0

#8 "Alla som kallar sig paganister/hedningar eller som är intresserade av ämnet är varmt välkomna hit"

Det tycker jag framgår tydligt även om man inte hört uttrycket paganism förut 🙂

l'm back

Maikailoa
0

#10 av: Sommarek

Luddigt är inte detsamma som meningslöst. Du vränger till det, och argumenterar utifrån din förvrängning.

Det är dock "tämligen luddigt till sin natur att använda ett paraplybegrepp". Vi får se varthän det leder.

Ganna
0

#9 Hyfsat många sidor är för mig ointressanta på iFokus. Inte så mycket för att de faller in under ett paraplybegrepp utan för att de inte ingår i min intressesfär - du lyckades faktsikt få full pott på  forum där. :D

Men menlöst har jag aldrig sagt, var får du det ifrån?

Sommarek
2

#12+13 Nej, jag undrar bara varför man skriver inlägg på en sida när man dels inte har intresse för den, dels endast har negativa åsikter om den och dels inte anser sig passa in bland de personer som sidan vänder sig till.

Ganna
0

#14 Du läser in saker jag inte skrivit.

Sommarek
0

#15 Som? Hittills har du kallat namnet på sidan för "luddigt" samt hävdat att definitionen av namnet är fel. Jag bara undrar varför du hänger här i sådana fall.

Ganna
2

#16 Det är ju luddigt, det är väl inget konstigt med det; då är det ju intressant att föra den diskussion som pågår i den här tråden.

Jag vet inte varför du tror att man ska hålla med varandra hela tiden för att vilja vara på ett forum?

Jag betecknar mig (bland annat) som hedning/pagan, därav är forumet intressant.

Sommarek
0

#17 Varför är begreppet luddigt?

Jag vet inte varför du tror att man ska hålla med varandra hela tiden för att vilja vara på ett forum?

På tal om att svara på saker som ingen har skrivit…

Ganna
1

#18 För att det omfattar många varierande religioner och traditioner och ursprungligen (bara) visade vilka som var "något annat" (än kristendomen). Det gör det svårt att hitta några få minsta gemensamma nämnare.

Valkyrija
0

#19 Ursprungligen är det kanske så men hur ser det ut idag? Folk som är ateister kallar sig knappast för hedningar/paganer. I alla fall inte någon av de jag känner(majoriteten av alla jag känner är ateister). Bara för att något såg ut på ett sätt för 100 år sedan behöver det inte se likadant ut idag. Saker och ting utvecklas med tiden :) De hedningar/paganer jag känner idag har samma synsätt på ämnet som jag har :)

Ganna
1

#20 Det är begränsat att ta sin erfarenhet/vänkrets som grund för vad alla tycker, såvida du inte menar att forumet ska vara enkom för dina vänner? Isf hade det varit bättre att inte gå ut på diverse andra forum och bjuda in folk.

Jag vet ateister som kallar sig för hedningar. Jag kallar mig för hedning och jag är säker på att jag inte tror/praktiserar exakt som någon annan här inne, vilket gör det hela betydligt intressantare än om motsatsen vore sann.

Valkyrija
0

Fast jag har läst om ämnet också. Skrivit Skolarbeten om det. Du är den enda jag stött på som säger att paganism är något annat än vad jag fått lära mig så nej, det du säger ÄR inte rätt för alla precis som det jag säger heller inte är rätt för ALLA. Du påstår att vi har fel, vilket vi inte har.

Valkyrija
1

Jag har aldrig sagt att alla tycker samma sak. Det är jag tydlig med på sajten. Du påstår att det är mer intressant om inte alla tycker samma (om jag tolkade det sista du skrev rätt) men ändå så säger du att vi har fel? Jag har sagt vilket område inom paganismen denna sajt främst riktar sig till men alla är välkomna. Det är dock mest bara frustrerande när någon kommer in och talar om att vi har fel. Jag lämnade Häxor iFokus av anledningen att jag inte hade samma syn på vad en häxa va som majoriteten av folket där inne. Jag tänker inte förändra sajten utan väljer istället att lämna den om jag anser att det som står där inte stämmer överens med vad en häxa är för mig. Det blir en himla tråkig stämning när folk anser att bara de har rätt. Jag har som sagt talat om vilket område inom paganismen denna sajt riktar sig till men som sagt är alla som kallar sig paganer/hedningar välkomna in så länge man inte håller på att hävdar att endast deras synsätt är rätt. Då blir det ingen diskussion.

Ganna
2

#22 Men du säger ju själv att ditt sätt att vara hedning på, inte är alla andra hedningars sätt, vilket är vad jag sagt hela tiden.

Valkyrija
0

Fast du påstår ju att jag och Sommarek har fel i vårt sätt att se paganism på? Det är ju så hela denna diskussion började?

Sommarek
1

#19 För att det omfattar många varierande religioner och traditioner och ursprungligen (bara) visade vilka som var "något annat" (än kristendomen).

Ursprungligen, ja. Men ord ändrar sig med tiden. Slår du upp det så gott som var som helst idag (Pagan Federation, Wiki, NE för att nämna blandade källor) får du en variant på definitionen ovan. Varför skulle den definitionen, som är aktiv nu, vara mindre giltig än vad ordet betydde när det ursprungligen kom till?

tlover
0

#23 Du öppnade ju för folk som inte kallar sig häxor också, tex sedare 🙂 (forn sed dvs mordern asatro)

l'm back

Ganna
1

#25 Nej, den började med att du frågade "Vad betyder Paganism för dig?" vilket jag sedan svarat på, samt följdfrågor.

#26 Vilken definition ovan?

Valkyrija
0

#27 Ja precis! :) Men personligen är jag mer hemma på en del av paganismen och det är den jag kommer skriva om mest här på denna sajt men som jag skrivit oändligt antal gånger nu är alla välkomna hit oavsett vilket område inom paganismen man känner att man hör hemma inom. Däremot är det inte okej att påstå att andra som inte delar samma synsätt som en själv har fel för det finns mängder av olika traditioner och dessutom folk som blandar olika traditioner :)

#28 Ja, men du har ju också påstått tidigare att att mitt sätt att se paganismen på är fel. Det kan du ju inte förneka?

tlover
0

#29 Så småningom kanske du får en Medarbetare som kan andra delar 🙂

Jag har ju kampsport iFokus men jag kan knappt nått alls om tex boxning, krav maga, taijutsu osv men det hör ju fortfarande till kampsport så det är ju fritt fram för andra att skriva om det även om det inte kommer komma så jättemycket om sånt från mig.

Jag tänkte automatiskt att det gällde här också 🙂

l'm back

Sommarek
0

#28 Fel tråd. Definitionen på sidan, menade jag.

Valkyrija
0

#30 Ja precis men något annat har jag väl inte sagt? 🙂

tlover
0

#32 Nej, men du verkade osäker eftersom du inte kunde om alla ämnen och tänkte bara säga attd et nog blir bra ändå 🙂

Men jag kan ju ha missförstått också

l'm back

Ganna
0

#29 Det var en annan tråd och det är svårt för mig att diskutera vad som sades där när jag inte ens ser den.

#31 Den tråden är borta, du får gärna citera/återge vad du menar.

Sommarek
2

#34 Det var "På grund av hur otroligt stort område paganismen täcker är det svårt att säga att si och så är det. Folk tror på olika saker och ser saker olika men här kommer några av paganismens värderingar:

1. Respekt och kärlek för naturen och allt liv på jorden.
  2. En stark och positiv moral där Du själv tar ansvar för det du gör. Ditt lärande och ditt utvecklande av din sanna natur sker i harmoni med världen runt omkring dig och uttrycks ofta: "Så länge du inte skadar någon, gör vad du vill."
  3. Erkännande av det gudomliga, både det feminina och maskulina aspekterna."

Ganna
3

#35 Jag antar att det är ett citat du hämtar från hågkomst, eller så citerar du en annan tråd.

Den tråd jag avser formulerade att det som att de tre punkterna var i: "grund och botten är paganismens värderingar". Vilket jag anser felaktigt då det är för snävt (det är det även formulerat som du gör i #35, det finns paganer/hedningar som inte omfattar någon/flera av dem).

Sommarek
2

Japp, tråden jag citerar är borttagen, och jag kan bara gissa varför. Men det är inte en helt främmande definition, till exempel definierar de flesta grenar av Pagan Federation hedendomen så.

Ganna
0

#37 Nja, det är (en version av) de villkor PF tidigare hade för medlemskap.

Sommarek
0
Ganna
0

#39 http://www.paganfed.org/index.php/federation/pf-constitution, 1.1

Tillika: http://www.paganfed.org/index.php/paganism/introduction-to-paganism, en betydligt vidare definition som funkar bra för mig när man talar om hedendom som tro på något (i jmf med den äldre definitionen).

Sommarek
0

#40 1.1 säger ju precis samma sak som jag har länkat till redan?

Ganna
0

#40 "Although no longer included as a requirement for membership of The Pagan Federation…"

Hade du inget att säga om deras definition? Det borde ha varit intressantare m.a.p. trådens ursprungsfråga.

Sommarek
0

#42 Nej, varför då? Vad hedendom är för mig har inget med vad de säger att göra. Och det är fortfarande mer eller mindre samma saker som de jag redan länkat till.

Ganna
0

#43 Det är en rätt avgörande skillnad att PF inte längre har de tre punkterna som villkor och inte heller definierar paganism med dem, vilket hävdats genom den nu tämligen slingriga tråden.

Sommarek
0

#43 Fast det är ju precis det de gör i de länkar jag har postat.

Ganna
0

#44 …men inte i moderorganisationen, PF, som är betydligt större än PF International och PF Sverige.

Sommarek
1

#46 Okej, om ditt bästa argument för att du har rätt är att det ena PF är större än det andra och därför har mer rätt så tycker jag att vi bryter där och tar tillbaka tråden till det titeln säger att den ska handla om. Det här måste jag säga är ett steg ner även från din vanliga "du håller inte med mig för att du är för dum för att förstå att jag har rätt"-attityd, men det funkar inte här. Bort från OOT, tack.

Ganna
0

#47 Det var inte jag som vinglade OOT, men jag lär ju svara när du framhärdar - det går bra att ta sådant här via PM för min del.

Mina argument har inte baserat sig på PF, jag har däremot visat att inte ens PF håller med om att de uttjatade tre kriterierna är deras definition.

Så, ska vi gå tillbaka till TS så tycker jag att PF's definition är en bra riktlinje för att diskutera (andlig) hedendom och även ett paraply jag kan ställa mig under i mitt utövande:

A definition of a Pagan:

A follower of a polytheistic or pantheistic nature-worshipping religion.

A definition of Paganism:

A polytheistic or pantheistic nature-worshipping religion.