Hedendom iFokus

Hedendom

Etikettalternativ-medicin
Läst 1578 ggr
Valkyrija
0

Egna salvor, hälsoprodukter etc?

Jag har länge varit intresserad av att göra egna salvor, hälsodrycker, schampoon etc men har ingen direkt kunskap inom området. Någon som har roliga och lätta recept att dela med sig av? 😃🌺

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

tlover
0

Kådsalva är jättelätt att börja med, cerat görs på liknande sätt även om jag inte testat.

Deo kan du göra med att blanda 1/3 kokosolja, 1/3 bikarbonat och 1/3 maizena eller potatisstärkelse och ev doftsätta. Du kan få pröva dig fram till ett recept som passar dig mer bikarbonat = mer mot svett, mer kokosolja = mildare mot huden.

Salva och schampo är lite svårare, men det går att göra hemma, jag gör salva för hela familjen och schampo som jag ger bort (själv tvättar jag håret med bara vatten). recept finns nog lite varstans, jag har fått mitt av Alexandra De Pauli men pga upphovsrätt vågar jag inte skriva ut det.

Örtteer för olika medicinska tillstånd gör jag då det behövs men det är ett för stort inlägg för bara ett inlägg. Ett gott på kvällen är 3 delar kamomill, 2 delar lavendel och 1 del humle + honung (humle är bittert men effektivt).

Te dricker jag delvis för hälsan men främst för att det är gott. Gröna smoothies (en hälsobomb) blir det inte så ofta men ibland på sommaren. Då är det bara att mixa något ätbart ogräs med något som du tror passar och pröva dig fram.

l'm back

Valkyrija
0

Tack så jättemycket för tipsen! De ska jag allt kika in! Det enda jag testat att göra är björkschampoo. Det var jättelätt, haha. Blanda björkblad med vatten och sedan klart, haha. Tyckte det funkade väldigt bra faktiskt! 😃

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.

tlover
0

#2 Det ska gå att tvätta kläder med det också. Jag har inte vågat själv däremot då jag är allergisk mot björkpollen.

l'm back

Valkyrija
0

Åh där ser man! Nä då är det ju dumt att testa kanske haha 😃🌺

tlover
1

#4 Vill du ha såna schampon så skulle du kunna testa äggschampo, det är ganska enkelt vad jag förstår men jag har aldrig testat själv, bara vatten funkar super för mig. Jag har för mig att "recept" finns inne i hår iFokus.

l'm back