Annons:
Etikettsabbater-högtider
Läst 1399 ggr
NiklasTyreso
2019-12-26 12:48

Hedniska kalenderns nyår!

Gott nytt år! Första nymånen efter vintersolståndet är starten på det nya året om man använder dem medeltida gammelnordiska kalendern. Den hedniska nyårsdagen är alltså just nu i skrivande stund annandagen 2019, eftersom nymånen inträffade kl 06.15 i morse. Nymånen startar Torsmånaden på det nya året. Tors kraft är stark denna månad (och kan fördriva hjärnspöken, jättar och troll, men även Ulls och Skades krafter (båda är skidåkare). https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gammelnordiska_kalendern

Annons:
NiklasTyreso
2020-01-30 00:39
#1

Vid nymånen 24 januari började den gammelnordiska månaden Göje igen. Distingsmarknaden som hållits varje år i Uppsala (minst) sedan medeltiden är i år 3-4 februari. https://marknadsdagar.se/visa-marknad-129201-uppsala-617-distingsmarknaden-sverige Jag kommer fira Disa ute i naturen vid Göjes fullmåne, en åttondel in på årshjulet. Disa kopplar jag till diserna, gudinnor, med koppling till familjen. Jag har ett par år symboliskt lämnat gamla dåliga familjemönster, men i år vill jag ha ett annat tema och en annan plats, men jag är inte klar än med hur temat ska vara. Men det är inte fullmåne för änn 9 februari så det löser sig.

NiklasTyreso
2020-02-12 00:01
#2

Jag var ute till stenen dom är min särskilda böneplats på Disa, vid fullmånen i Göje månad. I år var mitt fokus mer på att fokusera på det som är mitt liv och min glädje, än familjerelationer. Jag kan bara påverka mitt liv.

Kvackis
2020-03-24 16:28
#3

Åh vilken intressant sajt. Hoppas jag får lära mig mer om hedendom?

Kram Kvackis ❤️

NiklasTyreso
2020-03-29 22:25
#4

Vi har lämnat vinterhalvåret! Vårdagjämning inföll fredagen 20/3 och årets fjärde månad, Gräsmånaden, startade vid nymånen tisdagen 24/3-20. Jag var ute till stenen, den heliga plats jag återvänder till, på torsdagen innan vårdagjämning och allt var dött och visset. En vecka senare var jag där igen och då var grönt gräs påväg upp och på trädens fina grenar hade barken fått en levande lyster! Frejs tillväxande kraft har kommit som ger sommarhalvårets grönska. Frej kallas ibland för den främste av alferna. Hans kraft hör till svartalfernas, som ger marken fruktbarhet. Tranorna har anlänt och med dem vårfruns kraft, Fröja. Det är dubbel fruktbarhet i naturen nu och fram till mitten på tredje kvartalet, med både den kvinnliga och manliga fertiliteten som makterna ingjuter i naturen. Vid Dis-blotet sex veckor innan vårdagjämningen (i månaden Göje) började den kvinnliga kraften tillta, men den var ”gravid” och osynlig framtill vårdagjämningen. Nu märks fruktbarheten, disans växande mages graviditet, på naturens tillväxt. Den kvinnliga kraften ger växterna tillväxt fram till skördeblotet sex månader efter disa, när fruktbarheten kulminerar och växterna skördas. Den manliga fruktbarhetsprincipen, Frej, ger sommarhalvårets grönska men i sensommaren, de sista sex veckorna av sommarhalvåret innan höstdagjämningen, är den kvinnliga fruktbarhetens princip inte längre aktiv och då tillväxer inget. Ulls ljus-kraft är stark hela första halvåret. Den skidåkande solguden Ull grep in vid Vintersolståndet för att Odens dödande mörker inte skulle få fortsätta tills inget liv mer finns. Namnet Ull kommer av det forngermanska ordet Wulthus som betyder strålglans och en kenning för solen är namnet Alfrödull. Ull är den främsta ljusalfen. Ulls livgivande ljus rädder oss från Odens och vinterns mörker, död och ofruktbarhet och lägger grunden för den fruktbarhes som disan och Frey nu låter växa fram i naturen. Vi lämnade Ugglemånaden, de tredje månaden, men den sista mörka vintermånaden. Ugglan ser i mörkret, ser att något nytt kommer. Nu är det nya här, våren kom med Gräsmånaden!

Upp till toppen
Annons: