Annons:
Etikettallmänt
Läst 1755 ggr
rikardfvs
9/19/19, 8:27 AM

Vilka runor använder du i det dagliga livet?

Hej!

Jag har några frågor som delvis relaterar till egen nyfikenhet och delvis till att jag studerar Religionsvetenskap på Högskolan i Gävle. Det gäller runor och hur de används idag. Det vore jättekul om någon eller några ville svara.

1) Hur använder du runor i ditt dagliga liv? Enbart som symboler du bär? I divination? osv

2) Är du fäst vid någon/några speciella runor?

3) Ingår det i ditt intresse att köpa produkter med runor på? Eller att rista/rita dem själv? Vad är viktigast av dessa två för dig?

4) Är ditt intresse för runor något du delar med någon i din närhet? (finns det något regelbundet socialt utbyte med någon med samma eller liknade intresse)

Hoppas någon vill svara! Tack på förhand.

Rikard

Annons:
Sommarek
9/19/19, 11:05 PM
#1

Jag kan göra ett försök; om något är luddigt är det bara att fråga.  :)

1) Hur använder du runor i ditt dagliga liv? Enbart som symboler du bär? I divination? osv

Mest som divination, men även som symboler om det är något speciellt jag behöver påminna mig själv om. Jag använder dom även i magi.

2) Är du fäst vid någon/några speciella runor?

Jag gillar dom alla, men visst är det några som fått extrabetydelse genom åren, som kenaz, hagall och algiz, till exempel. De första och andra har med min fulltrogne att göra, den tredje med mitt framtida företag.

3) Ingår det i ditt intresse att köpa produkter med runor på? Eller att rista/rita dem själv? Vad är viktigast av dessa två för dig?

Jag köper överlag inte så mycket magiskt, eftersom jag vill kunna hålla sakerna i handen själv. Om jag köper något är det från folk jag känner, men just runor ristar jag gärna själv om jag behöver; då vet jag att det är precis det jag vill som ristats in.

4) Är ditt intresse för runor något du delar med någon i din närhet? (finns det något regelbundet socialt utbyte med någon med samma eller liknade intresse)

Ja, min respektive och vårt blotlag, och ibland även det hedniska samfund jag är medlem i.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

rikardfvs
9/24/19, 4:09 PM
#2

Hej!

Tack för bra och utförliga svar! Det var ungefär den typen av svar jag hoppades på.

Om någon mer vill svara är det väldigt välkommet!

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: