Annons:
Etikettasatro
Läst 929 ggr
NiklasTyreso
2/18/19, 11:44 PM

Distungel

I morgon är det distungel, den högtid som firas då den första åttondelen på årshjulet gått, vid fullmånen i månaden Göje. Doserna är gudinnorna. Fröja är en av de främsta i nordisk hedendom och hon anses dras fram i en vagn av katter. Gudinnehögtiden sammanfaller med den tid på året då man kan se lodjurets spår i snön, så kopplingen till katter denna högtid känns naturlig. Jag kommer göra en sermoni i skogen i morgon. Här är en bra länk som berättar vad distungel är: https://www.google.com/amp/s/kvendel.wordpress.com/2018/02/28/disting-i-midvinter/amp/

Annons:
Sommarek
2/19/19, 11:16 PM
#1

Jag har precis firat i månskenet. Härlig kväll, men lite blåsig. Alla mina ljus blåste ut, så det blev ganska mörkt när molnen drog förbi.  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

NiklasTyreso
2/20/19, 11:34 PM
#2

Kul att vi är fler!😃 Jag skrämde ett vildsvin, men hade sedan en magisk stund. Mitt ljus stöd nere i snön så det inte blåste ut. Trots att de inte var gudinnor tycker jag mig uppleva närhet till mina kloka förmödrar vid Distungel. För mig handlar distungel mycket om släktens fortbestånd och a vara en länk i kedjan. Det kvinnliga livgivande och bestående, mer än gudinnorna som givit namn åt högtiden.

Sommarek
2/21/19, 9:07 PM
#3

Vi hade som tur var ingen snö längre.  ;)  Jag jobbar på att skrämma de lokala vildsvinen, men de rackarna är bara här när jag inte är hemma…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: