Annons:
Etikettasatro
Läst 1203 ggr
Anonym
Anonym
10/29/18, 11:45 AM

Ny inom fornsed, tankar om Alvablotet

Om ni undrar varför ja postar anonymt så är det för att jag inte vågat "komma ut" som sedare för min överkristna familj.

Jag ska fira Alvablot nu för första gången på torsdag. Jag kommer däremot inte kunna komma ut i naturen så det blir mest en festmåltid med framdukat för forna vänner/familj.

Jag funderar däremot som en del i blotet att ge en måltid till en tiggare eftersom jag inte kan ta mig till naturen, vad tror ni? Kan det tas fel?

Jag undrar också hur era festmåltider för denna (motsvarande) högtid ser ut?

Annons:
Sommarek
11/1/18, 3:17 PM
#1

Det är aldrig fel att göra något bra för andra, oavsett högtid.  👍 Att ge bort en måltid istället för att duka upp till de som inte finns längre tycker jag är en utmärkt variant!

Nu är jag inte Forn Sedare utan wiccan med nordiska influenser, men mina måltider för de döda brukar vara mycket symbolisk - alltså en ganska liten sådan. Att duka fram en hel måltid i "onödan" känns som slöseri med resurser - så då tycker jag till och med att din idé är bättre.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

wildfire
11/3/18, 9:39 AM
#2

#0 Jag funderar däremot som en del i blotet att ge en måltid till en tiggare eftersom jag inte kan ta mig till naturen, vad tror ni? Kan det tas fel?

Det tycker jag är en underbart fin handling ❤️

Upp till toppen
Annons: