Annons:
Etikettasatro
Läst 1668 ggr
NatureCraft
5/1/16, 4:52 PM

Loki

Hej!

Jag är jätte dragen (spirituellt) mot Loki, Är jätte intresserad av att ha han som min Gud men undrar några saker.. Och är detta hedendom?

jag undrar

1. Hur är Loki (nordisk gud)

2. Finns det folk som dyrkar Loki?

3. Om du dyrkar Loki hur är din relation med han?

4. Är Loki snäll mot sitt folk?

5. Kan ni  berätta lite mer om Lokis historia

6. Hur kan man börja starta en relation med Loki?

Annons:
Rebexi
5/1/16, 11:06 PM
#1

Jag är Forn-Sedare och "följer" Freja, så jag har ingen personlig relation med Loki. Tror det inte finns direkt något rätt eller fel sätt att tolka/ se han på, allt jag kommer säga nu är lite utifrån så som jag har tolkat honom (av det jag har läst och så) jag kan såklart ha tolkat/minns fel. 

1. Jag tänker att han är en "trickster". Han gillar att sätta saker i rörelse och ser inte världen som svart eller vit, han följer inte nödvändigtvis regler häller. Tänker lite att han är lite som motsatts till tor, som står för ordning och reda, stabilitet, rättvisa, lagar osv, men det gör att de kompilerar varandra bra. Troligtvis därför som det finns så många berättelser om de två tillsammans. Berättelser om honom handlar ofta om att han ställer till problem eller att han använder sin list, intelligens och kreativitet för att lösa problem. Han är jätte men bor i Asgård efter att han och Oden svor en blods-ed och blev blods-bröder. Han har några barn, bl.a Fenris-vargen, Sleipner och Hel. Han lurar Höder att skjuta Balder och som straff blev han fastkedjad under jord med gift som droppar ner i hans ögon, hans fru håller en skål ovan honom  men när skålen blir full och hon måste tömma den skriker han och drar i kedjorna så att jorden skakar (jordskalv).

2. Jag tycks att det ska finnas någon på wicca.ifokus som gör det, du kan fråga där. (Det finns definitivt mer också)

6. Jag vet inte för exakt Loki, men jag började en relation med Freja genom att fundera på hur jag tolkade henne, vad hon stod för osv, sen gick jag ut i skogen och började prata med henne, dvs jag säger högt lite vad jag tänker, frågade om hon ville gå med mig ett år och se hur det går. Jag tror att det är väldigt individuellt.

Sommarek
5/2/16, 8:27 AM
#2

Det är jag som nämns i #1, så jag hoppar in och svarar. Har sett ditt PM också, ska försöka svara på det när jag kan.  ;)

Hedendom är det om du inte bekänner dig till den abrahamska guden, dvs. den som finns inom kristendomen, judendomen eller islam.

1. Hur är Loki (nordisk gud**)

**Det är en ganska stor fråga, men överlag är Loke rolig att ha att göra med. Han tar livet lite med en klackspark och är som #1 säger inte så mycket för att följa reglerna. Många kan dock uppleva honom som jobbig eftersom han gärna påpekar sådana sidor hos en som man kanske inte vill kännas vid och försöker mörka. Han kan vara hutlöst ärlig, så om du inte har lite skinn på näsan kanske du känner dig förolämpad.

2. Finns det folk som dyrkar Loki?

Japp, här har du en, och en av mina covensystrar arbetar också med Loke.

3. Om du dyrkar Loki hur är din relation med han?

Jag är hans prästinna.

**4. Är Loki snäll mot sitt folk?

**Man kan inte säga om någon individ att hen alltid är snäll mot alla, och det samma gäller för gudomar. Men för det mesta, ja, om man räknar med den där ärligheten som lätt kan få honom att påpeka att man är tjock, eller uppför sig dumt, eller annat. Det är ju egentligen en form av snällhet, det också.

5. Kan ni  berätta lite mer om Lokis historia

Det står i Eddorna.

**6. Hur kan man börja starta en relation med Loki?

**De flesta brukar börja med att läsa på om den gudomen de är intresserade av, och sedan, baserat på det, hitta sätt att kontakta individen i fråga. Man kan göra det genom meditation eller trumresor, eller helt enkelt genom att bara fråga om han är intresserad av att jobba ihop med dig. Sätt ihop ett litet altare med saker som representerar honom eller som du tror han skulle gilla. Ibland får man svar av den gudomen man är intresserad av, ibland inte, och då är det antagligen för att hen vet att hen inte är den du behöver just nu. Då kan man antingen gå vidare eller prova senare i livet.

(Ett litet tillägg till #1: Det är bara i en version av Balders död som Loke ges skulden. I andra versioner är det Balder själv som ställer till det för sig genom att vara övermodig. Det finns dessutom en hel del teorier om att OM Loke dödar Balder, så har det ett syfte - Balder kommer på så vis undan Ragnarök-profetian och kan vara med på att bygga upp den nya världen som kommer efter.)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Rebexi
5/2/16, 5:52 PM
#3

#2 Okej, ja, jag har alltid tyckt att berättelsen om Balders död har varit lite underlig för jag förstod aldrig varför Loki skulle göra så. Sen vad jag har förstått så har många berättelser berättas om med kristna värderingar som har ändrat den, och då har Loki fått ta bördan av att vara "den onde" ofta.

Sommarek
5/2/16, 8:23 PM
#4

#3 Det är sällan Loke gör något som inte har mening.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

NatureCraft
5/2/16, 10:48 PM
#5

Vet ni hur man kan be till Loke? Jag vill ju börja skapa relation med han och kanske en bön kan  man börja med?

Hur ska ställningen vara, ska man hålla händerna på ett speciellt sätt?

Bippomorsan
5/2/16, 11:57 PM
#6

Etta va intressant då jag oxå känner av han men kan inte bestämt säga att han är "min Gud" då jag är ny, känns som några andra gudar knackar på som BaldeTor och Oden. #1 vad menar du med eddorna?

Annons:
Rebexi
5/3/16, 12:05 AM
#7

#6 Eddorna är de nertecknade berättelserna från asatron, de tecknades ner när norden började bli kristet. Det finns den poetiska Eddan (den äldre) och Snorres Edda (den nyare), båda är isländska i ursprunget tror jag.

Sommarek
5/3/16, 7:41 AM
#8

#6 Du kan ju alltid försöka känna efter.  ;)  Att börja med att läsa Eddorna är ingen dum idé, så du har lite bakgrundshistoria.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Bippomorsan
5/3/16, 11:40 AM
#9

Vart hittar ja eddorna? #7 #8 Hitta nått om Norse wicca som ja försöker läsa mer om men hitta bara engelska sidor och blir lite rörigt att läsa på engelska från skärm då ja inte kan kladda i marginalen på svåra ord ja översätter med hjälp av lexicon.

Sommarek
5/3/16, 1:10 PM
#10

#5 Förlåt, hade inte sett ditt inlägg! Nej, du behöver inte sitta eller vara på något speciellt sätt. Om du sitter ostört och bekvämt räcker det  bra. Det finns inga nerskrivna böner man kan använda, varför inte prova med att bara kalla honom vid namn (eller smeknamn; många kallar honom saker som Flam-hår, Himlagångare och Loptr (uttalar Loftur))?

#9 Du köper eller beställer dem från en bokhandel.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Bippomorsan
5/3/16, 1:18 PM
#11

Vill inte kapa tråden mer, har därför gjort en ny tråd om just eddan

NiklasTyreso
5/15/16, 11:26 AM
#12

Eddorna, sagorna kvädena och lite till: http://heimskringla.no/wiki/Tekster_på_svensk

Upp till toppen
Annons: