Annons:
Etikettetik-moral
Läst 2451 ggr
Valkyrija
2015-11-19 18:27

Karma & trefaldighetslagen

Enligt min tro existerar både karma och trefaldighetslagen. Jag anser att folk som nyttjar magi och moder jord på ett sätt som "vanliga" människor inte gör borde ha någon form av krav på sig för att inte nyttja detta på "fel" sätt. Som sagt, detta är mina personliga åsikter som jag har fått av erfarenhet. Det är inget som står skrivet i någon lag 😉 Hur ser ni på saken?

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
Rebexi
2015-11-22 17:03
#1

Jag vet inte gällande trefaldighetslagen, har bara hört om det här på iFokus. Men jag tror lite att man mer eller mindre får det man ger, men kanske inte inom samma "kategori". Ger man pengar kanske man inte får just pengar tillbaka men nått annat. Sen handlar det nog mycket om hur man ser på saken tror jag. Det man först trodde bara var nått dåligt har nått bra med sig och tvärtom. 

Karma tror jag är lite typ; gör man dåliga saker mår man sämre, gör man bra saker mår man bättre, men jag kan ha helt fel.

tlover
2015-11-22 17:41
#2

#1 "Det man först trodde bara var nått dåligt har nått bra med sig och tvärtom. "

Har du hört historien om mannen so hade en son som bröt armen eller historien om Doktorn och kungen? Det tar upp just det, eller som Ajahn Brahm säger "Good, bad, who knows?"

"Karma tror jag är lite typ; gör man dåliga saker mår man sämre, gör man bra saker mår man bättre, men jag kan ha helt fel"

Om jag förstått Daniel rätt där så är det exakt vad Karma/kamma är 🙂

l'm back

Valkyrija
2015-11-24 20:30
#3

#2 det är också en teori på vad karma är 🙂 Jag märker personligen att om jag gör någon något ont(medvetet som omedvetet) så drabbas jag sedan själv väldigt negativt. Det behöver inte betyda att jag får tillbaks exakt samma sak utan det kan hända mig något annat. Lika så om jag gör någonting gott, då händer goda saker mig 🙂

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

[Moon Light]
2015-11-25 07:56
#4

Vad gäller universella lagar så är det väldigt influerat av våra jordiska värderingar och beteenden,att gör du fel ja då väntar straff i någon form här i vår jordiska sfär men på andra sidan finns inga straff och inga behov av att vara eller agera fel gentemot sin omgivning.

Däremot att det vi sänder ut det får vi tillbaka men vi behöver ingen andlig eller universell lag för det utan det är ren logik att är man vänlig får man vänlighet tillbaka eller tvärtom sänd ut skräp och elände så får vi det tillbaka i olika former och i olika grad beroende på hur allvarligt och vad det månne röra sig om.

Att tillföra universum och andra sidan lagar är  nåt som vi alla är vana och uppvuxna med här på jorden men där finns bara en "lag" om vi nu ska kalla den så 😃ren bestående kärlek där vi lever sida vid sida och väljer vem eller vilka vi vill tillbringa våran tid med eller om vi föredrar att vara för oss själva för allt bara respekteras eftersom anden är ren oavsett vad den vart med om under jordelivet.

Vi glömmer lätt bort att här har vi våra jordiska begränsade sinnen,allt från att vara obetänksam till att nån kanske besitter en sjukdom eller ett beroende av något slag som gör att den fysiska kroppens sinnen  är omdömeslös medan anden alltid är ren och bär ett konstant omdöme och där bygger vi också upp lagar där dom inte behövs vilket inte alls är konstigt med tanke på att så är vi lärda här under hela våran uppväxt och det är ett invant mönster som inte är lätt att bryta så då för vi över det på andra sidan och på universum 🌺

Maikailoa
2015-11-25 20:19
#5

Trefaldighetslagen var ju också något som jag aldrig har hört talas om förut. Är det något som kommer ifrån wicca? Vem är det som kommer på de där lagarna?

[Lummer]
2016-01-10 13:29
#6

Vi har alla ett ansvar gentemot naturen. Varje gång vi tar ett liv varesig vi plockar en blomma sågar ner ett träd eller dödar ett djur så ber vi först om tillåtelse att göra det och ber sen om själens välfärd och tackar för det vi tagit. Detta är ingen lag det är hyffs. Men då krävs det ju av oss att vi inser att vi inte är förmer än det vi tagit. Min personliga tro är att det är här så mycket går fel på vår jord. I bibeln står att människan är herre över jorden och djuren och det har slagit rot även hos icke troende. När människan inser att vi inte är varken mer eller mindre utan en del av samma tror jag det blir ändring men tyvär tror jag det är långt dit. Människan tjänar ju pengar på skövling av alla slag och pengar är ju den största av alla messias . Människan har ett konstigt sätt att rättfärdiga sig för att tjäna pengar. Det där med trefaldighetslagen. Jag har alltid fått höra : Gör du gott får du trefallt åter , gör du ont får du sjufallt igen. Någon annan som hört det? 🌻

Annons:
Sommarek
2016-01-15 15:35
#7

Jag tror inte på trefaldighetslagen bokstavligen,  som så att om jag ger någon 20 kronor, så får jag 60 tillbaka, eller att jag får tre smällar i ansiktet om jag slår till någon en gång. (Inte för att jag brukar slå folk, men bara som exempel… 😃)

Däremot så anser jag den vara en nyttig pekpinne som handlar om att man ska tänka sig för innan man ger sig in i något. Om man till exempel, som verkar vara ganska vanligt förekommande, vill använda magi för att ge igen på någon man tycker förtjänar det, så bör man tänka på följande: Påverkas hens anhöriga? Kommer familj och vänner, som kanske inte gjort mig något, att lida av detta? Kommer mitt agerande få andra konsekvenser - till exempel om jag önskar att kollegan som var elak mot mig mister jobbet; leder det till längre tids arbetslöshet som i sin tur resulterar i ekonomisk knipa, depression eller annat?

Jag brukar säga att det är som ringar på vattnet - om du kastar i en sten träffar du bara en bestämd del av ytan, men de sprider sig snabbt och kanske längre än du tror.

Dessutom är "lag" ett dumt ord eftersom det betyder att den måste gå att applicera på alla, alltid och i alla situationer, vilket ju knappast är fallet. I såna fall skulle ju folk donera tusentals kronor till välgörenhet och kunna leva gott på det resten av livet, eller vara säkra på att handlingar med goda intentioner alltid fick ett bra resultat, men så funkar det inte.

#5 Det kommer inte direkt från wicca utan finns i många kulturer och har gjort så i många år (ibland är det en tusenfaldig lag, ibland en hundrafaldig eller liknande, men  principen kvarstår). Antagligen förknippas den med wicca eftersom den kommer från "High Magic's Aid", en fiktiv bok av Gerald Gardner.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Lummer]
2016-01-17 02:10
#8

Det jag referterar till är vad jag blivit lärd och uppväxt med. I grund och botten är att om du utövar svart magi mot någon slår det värre mot dig själv i slutänden än annat. Undrar bara om någon här hört samma tale sätt

[Lummer]
2016-01-17 02:13
#9

angående trefaldighets lagen altså😉

Sommarek
2016-01-17 21:15
#10

#8 Fast det borde väl i så fall gälla alla gärningar, inte bara magiska? Alltså skulle onda människor bli straffade per automatik, men så funkar det ju inte direkt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Lummer]
2016-01-17 21:22
#11

Jo eller så var det för att skrämma oss barn till att sköta oss och vara snälla😉

Valkyrija
2016-01-18 03:26
#12

Jag har märkt av det! Inte enbart inom magin. De som verkligen har behandlat mig redigt illa har fått tillbaks ganska rejält så därför tror jag på både karma och trefaldighetlagen även om jag nu inte heller tror att jag kanske får igen exakt 3 ggr så mycket ;) Mer själva principen. Det är ju som sagt baserat på mina personliga erfarenheter ♡

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Manutar
2016-01-22 13:13
#13

Jag minns att jag läst nånstans för många år sedan, att det handlar om tre olika plan: psykiskt, fysiskt och själsligt. Att det skulle slå tllbaka på alla tre plan alltså. Var jg läste detta minns jag inte, så kan vara nån enstaka persons personliga tolkning. Själv har jag inte märkt av att det verkligen funkar så i verkliga livet,  att alla handlingar slår tillbaka i gott som ont.

Annons:
tarantass
2016-01-28 01:28
#14

#7, #10: trefaldighetslagen kan jag inte uttala mig om, men karma talar man ju också ofta om som en lag fast den kan vara svår eller omöjlig att (säkert) spåra utanför enkla saker som "uppträder du vänligt blir du sannolikare vänligt bemött och tvärtom".

Grundantagandet är väl att det är litet komplicerat och kan ta några inkarnationer och så vidare, men att även komplicerade sammanhang kan visa sig systematiskt ordnade och i grunden enkla om man bara har överblick nog.

Det är också (fast det kanske du redan har tänkt på) en användning av ordet "lag" som ligger närmare den vetenskapliga än den juridiska: något i stil med en beskrivning (gärna matematisk eller på annat sätt principiell) av ett enkelt samband som alltid fungerar likadant. Dock utan de entydiga belägg som vetenskapen kräver förstås.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Ria74
2016-04-12 21:46
#15

Jag tror på att det du sänder ut får du tillbaka. Är du vänlig får du vänlighet tillbaka medan om du är otrevlig får du otrevlighet tillbaka.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

NiklasTyreso
2016-05-15 11:40
#16

Det närmaste karma i hednisk mytologi är nornorna som väver Urdaväven och bestämmer vad som ska ske. Vissa får en plats i väven med konungslig haminja men de flesta har inte samma lycka. Alla rörelser i ett nät ger vågrörelser i resten av väven och studsar sedan tillbaka, en liknelse av Urdaväven som antyder att våra handlingar ger konsekvenser för oss själva.

[11:11]
2018-09-03 11:06
#17

Jag vet ingenting om trefaldighetslagen men skulle gärna vilja veta mera om den.
Däremot så vet jag att karma finns, särskilt dålig karma.

Upp till toppen
Annons: